Live reviews ‘Avant Folk’



After the Nattjazz festival in Bergen with Frode Haltli ‘Avant Folk’, the reviews where positive in both Norwegian and international press.

Jakob Baekgard, All About Jazz reports: ‘The name of Haltli’s ensemble, Avant Folk, could also be the name of a genre in Norwegian jazz music where the field between free jazz and folk is explored in lyrical compositions that are played without sheet music, but rehearsed to achieve a telepathic way of playing, which allows forms to develop slowly and with great complexity. Traditional instruments like accordeon, organ, violin and goat horn (played be trumpeter Hildegunn Øiseth) mixed with instruments often associated with jazz: guitar, saxophone, drums and bass. The interesting thing was how all these instruments came together in a natural language that left plenty of room for individuality from the different instruments, whether it was saxophonist Rolf-Erik Nystrøm having a Rahsaan Roland Kirk moment on two horns played simultaneously or Øiseth exploring strange overtones and babbling language on the goat horn. Through it all there was a slowness, a lyrical tenderness, and not least the will to form a narrative with individual voices.’

 
 
 
The concert was mentioned as one of the highlights of the festival in Bergen’s main paper Bergens Tidende: ‘Og med sitt utgangspunkt i folkemusikken, er de heller ikke redde for å dyrke bent frem vakre og melodiske partier. De spiller med hjertet utenpå skjorten, og det er også et innslag av humor på scenen.’
 
The guru of Norwegian jazz critics, Terje Mosnes praised the concert at Jazzinorge.no, and described the opening of the concert as one of the most beautiful pieces of music he had heard for a long time: ‘De innledende minuttene av konserten skulle vise seg å utvikle et av de vakreste partiene jeg har hørt på år og dag. Med varsomme virkemidler mante Haltli, Apeland og Apneseth fram en klanglig, melodisk og harmonisk skjønnhetsåpenbaring, og den ble hengende i meg også når Lilja (el-gitar) gjorde den om mulig enda vakrere. Den overlevde også, nesten som opplevd uvirkelighet, de av konsertens seinere partier der hele ensemblet rev og sprengte skjønnheten i fillebiter med alt fra bukkehornraut (Hildegunn Øiseth) til sax-skrik (Rolf-Erik Nystrøm) og gitar-raseri (Juhani Silvola), og det er fristende å tenke at om motpoler slår gnister i Haltlis avant-folk-univers, er det folkemusikkens ujålete, natur-jordede skjønnhet som går i klinsj med sprengkraften i menneskenes iboende, ritualiserte angst og destruksjonstrang. En fantastisk konsert ble det iallfall, fullstendig original i klangen og drevet fram av en motor (Fredrik Luhr Dietrichson, kontrabass; Øyvind Skarbø (trommer) som til tider og spesielt i et heftig, skummelt marsj-strekk kunne flyttet en hel armé.’
 
 
Jan Granlie of the Salt Peanuts web magazine called the concert as a happening and a magical travel with intricate folk rhythms and outbursts: ‘I år startet vi med norsk folkemusikk i helt spesiell tapning, nemlig trekkspilleren Frode Haltli og hans Avant Folk. 10 musikere på scenen, både fioliner, hardingfeler, saksofon, trompet, keyboards, to gitarister, bass og trommer. Og for en happening det ble! Haltli har i mange år samarbeidet med saksofonisten Rolf-Erik Nystrøm, som også var med denne gangen. De er en duo som kjenner hverandre ut og inn, og deres tidvis kreative løsninger på folke- og populærmusikk overgår det meste. Med Avant Folk var det mer folkemusikk enn ved noen av de tidligere møtene vi har hørt dem, og med fiolinistene Erland Apneseth (hardingfele) og Hans B. Kjorstad på vanlig fiolin, satte de standarden for en reise i folkemusikkens intrikate rytmer og utspill som rett og slett var fantastisk. Med de to gitaristene Juhani Silvola og Oddrun Lilja Jonsdottir, og energisk bass-spill fra Fredrik Luhr Dietrichson og ditto trommespill fra Øyvind Skarbø, ble dette «folkemusikk goes rock & rull» som satt som ei kule. Og med Haltlis oversikt og musikalske humor i front, Nystrøms fantastiske saksofonspill, Hildegunn Øiseths fine trompet- og bukkhornspill og Sigbjørn Apelands idérike og kreative keyboardspill, var det bare å gi seg over.’
 

Photo from above by Terje Mosnes/Jazzinorge, Eirik Brekke/Bergens Tidende, and Tyran Grillo